štvrtok 6. decembra 2012

Príslovky okolo nás


Lisa: "Kde, kedy, ako, prečo..."


Téma
Príslovky okolo nás
Ročník
 Štylistické využitie prísloviek
2. ročník SŠ
Ciele
Čo sa žiak naučí
Vstup
Čo sa vopred od žiaka očakáva
poznávací cieľ
·         Chápať fungovanie jazyka ako celostného systému s vnútornou štruktúrou
·         Rozvíjať logické myšlienkové operácie (indukcia, dedukcia, analógia, komparácia, generalizácia, analýza, syntéza, exemplifikácia)
·         Formulovať hypotézy, hľadať riešenia
·         Schopnosť pochopiť a odôvodniť jav konverzie slovných druhov

komunikačný cieľ
·         Obohacovať slovnú zásobu pri vyjadrovaní okolností deja
·         Prakticky využívať príslovky v rôznych štylistických kontextoch
·         Porovnať využitie prísloviek v subjektívnych a objektívnych jazykových štýloch

·         Štandardná znalosť slovných druhov
·         Schopnosť klasifikovať a definovať slovné druhy
·         Identifikovať vetnočlenskú platnosť prísloviek
·         Schopnosť správne vytvoriť a pomenovať tvary pri stupňovaní prísloviek
·         Transformovať vedľajšie vety príslovkové na príslovkové určenie a naopak

·         Zručnosť vo verejnom prezentovaní výsledkov tímovej práca

Kompetencie
Čo si žiak osvojí
Didaktický problém
Čo budeme riešiť
·         Vyhľadávať a spracovávať údaje a dáta
·         Porovnať vlastné hypotézy so SNK
·         Prezentovať výsledky skupinovej a individuálnej práce
·         Nízka atraktívnosť učiva z morfológie
·         Izolovanosť morfologického učiva od konkrétnej jazykovej praxe
·         Deficit v slovnej zásobe mladých ľudí pri tvorbe ľubovoľného slohového útvaru
Prostriedky
Čo použijeme
Metódy a formy
Ako to zrealizujeme
·         PC
·         Dataprojektor
·         Flipchartová tabuľa
·         Slovenský  národný korpus
·         Vyučovacia stratégia E-U-R
·         Motivačný rozhovor
·         Brainstorming

·         Mapa mysle
·         Skupinové vyučovanie metódou Phillips 66
·         Práca s dátami v prostredí SNK
·         Individuálna prezentácia výsledkov












Test k metodickému listu „Príslovky okolo nás“

1.                  Príslovky ako slovný druh charakterizujeme ako:
A)           ohybné, plnovýznamové, s vetnočlenskou platnosťou
B)           neohybné, plnovýznamové, s vetnočlenskou platnosťou
C)           ohybné, plnovýznamové, bez vetnočlenskej platnosti
D)           neohybné, plnovýznamové, bez vetnočlenskej platnosti

2.            Príslovky ako slovný druh vyjadrujú:
A)           vlastnosti osôb, zvierat a vecí
B)           osobný postoj hovoriaceho k vete
C)           prejavy citu a vôle
D)           okolnosť alebo vlastnosť deja

3.            Vyber možnosť, v ktorej sú správne vystupňované príslovky:
A)           zle, horšie, najviac zle
B)           pekne, krajší, najkrajšie
C)           zákerne, zákernejšie, najzákernejšie
D)           krásne, krásnejšie, najkrajšie

4.            Vyber možnosť, v ktorej je správne určený koreň príslovky súčasne:
A)           súčasný
B)           často
C)           časť
D)           čas

5.            Vyber možnosť, v ktorej sú len príslovky času:
A)           stále, originálne, komplikovane
B)           navždy, pokorne, flexibilne
C)           včera, donekonečna, pozajtra
D)           zaslobodna, po francúzsky, pomimo
6.            Stupňovať môžeme príslovky:
A)           všetky
B)           vytvorené zo vzťahových prídavných mien
C)           vytvorené z akostných prídavných mien
D)           žiadne
7.            Niektoré príslovky času a spôsobu píšeme:
A)           dovedna
B)           len oddelene
C)           spolu, alebo osobitne
D)           so spojovníkom
8.            Ktorá z dvojíc k sebe nepatrí?
A)           kedy? - minule
B)           ako? - okato  
C)           prečo? - večer
D)           odkiaľ? - zhora
9.            Príslovka RÝCHLO bude mať v treťom stupni tvar:
A)           rýchlejší
B)           najrýchlejšie  
C)           rýchlejšie
D)           najrýchlejší
10.          Ktoré zo slov patrí medzi príslovky?
A)           zhlboka
B)           hlboký
C)           hĺbka
D)           z hĺbky



4 komentáre: