![]() |
Lisa: "Kde, kedy, ako, prečo..." |
Téma
Príslovky okolo nás
|
Ročník
|
|
Štylistické
využitie prísloviek
|
2. ročník SŠ
|
|
Ciele
Čo sa žiak naučí
|
Vstup
Čo sa vopred od žiaka
očakáva
|
|
poznávací cieľ
·
Chápať
fungovanie jazyka ako celostného systému s vnútornou štruktúrou
·
Rozvíjať
logické myšlienkové operácie (indukcia, dedukcia, analógia, komparácia,
generalizácia, analýza, syntéza, exemplifikácia)
·
Formulovať
hypotézy, hľadať riešenia
·
Schopnosť
pochopiť a odôvodniť jav konverzie slovných druhov
komunikačný cieľ
·
Obohacovať
slovnú zásobu pri vyjadrovaní okolností deja
·
Prakticky
využívať príslovky v rôznych štylistických kontextoch
·
Porovnať
využitie prísloviek v subjektívnych a objektívnych jazykových
štýloch
|
·
Štandardná
znalosť slovných druhov
·
Schopnosť
klasifikovať a definovať slovné druhy
·
Identifikovať
vetnočlenskú platnosť prísloviek
·
Schopnosť
správne vytvoriť a pomenovať tvary pri stupňovaní prísloviek
·
Transformovať
vedľajšie vety príslovkové na príslovkové určenie a naopak
|
|
Kompetencie
Čo si žiak osvojí
|
Didaktický problém
Čo budeme riešiť
|
|
·
Vyhľadávať a
spracovávať údaje a dáta
·
Porovnať
vlastné hypotézy so SNK
·
Prezentovať
výsledky skupinovej a individuálnej práce
|
·
Nízka
atraktívnosť učiva z morfológie
·
Izolovanosť
morfologického učiva od konkrétnej jazykovej praxe
·
Deficit
v slovnej zásobe mladých ľudí pri tvorbe ľubovoľného slohového útvaru
|
|
Prostriedky
Čo použijeme
|
Metódy
a formy
Ako to zrealizujeme
|
|
·
PC
·
Dataprojektor
·
Flipchartová
tabuľa
·
Slovenský národný korpus
|
·
Vyučovacia
stratégia E-U-R
·
Motivačný
rozhovor
·
Brainstorming
·
Skupinové
vyučovanie metódou Phillips 66
·
Práca
s dátami v prostredí SNK
·
Individuálna
prezentácia výsledkov
|
|
Test k metodickému listu „Príslovky okolo nás“
1. Príslovky ako slovný druh charakterizujeme ako:
A) ohybné, plnovýznamové, s vetnočlenskou platnosťou
B) neohybné, plnovýznamové, s vetnočlenskou platnosťou
C) ohybné, plnovýznamové, bez vetnočlenskej platnosti
D) neohybné, plnovýznamové, bez vetnočlenskej platnosti
2. Príslovky ako slovný druh vyjadrujú:
A) vlastnosti osôb, zvierat a vecí
B) osobný postoj hovoriaceho k vete
C) prejavy citu a vôle
D) okolnosť alebo vlastnosť deja
3. Vyber možnosť, v ktorej sú správne vystupňované
príslovky:
A) zle, horšie, najviac zle
B) pekne, krajší, najkrajšie
C) zákerne, zákernejšie, najzákernejšie
D) krásne, krásnejšie, najkrajšie
4. Vyber možnosť, v ktorej je správne určený koreň
príslovky súčasne:
A) súčasný
B) často
C) časť
D) čas
5. Vyber možnosť, v ktorej sú len príslovky času:
A) stále, originálne, komplikovane
B) navždy, pokorne, flexibilne
C) včera, donekonečna, pozajtra
D) zaslobodna, po francúzsky, pomimo
6. Stupňovať môžeme príslovky:
A) všetky
B) vytvorené zo vzťahových prídavných mien
C) vytvorené z akostných prídavných mien
D) žiadne
7. Niektoré príslovky času a spôsobu píšeme:
A) dovedna
B) len oddelene
C) spolu, alebo osobitne
D) so spojovníkom
8. Ktorá z dvojíc k sebe nepatrí?
A) kedy? - minule
B) ako? - okato
C) prečo? - večer
D) odkiaľ? - zhora
9. Príslovka RÝCHLO bude mať v treťom stupni tvar:
A) rýchlejší
B) najrýchlejšie
C) rýchlejšie
D) najrýchlejší
10. Ktoré zo slov patrí medzi príslovky?
A) zhlboka
B) hlboký
C) hĺbka
D) z hĺbky
Dobréééé :-)
OdpovedaťOdstrániťjéééj, Simpsonovci....dikičko za obrázok :-) A to sa máme aj učiť? :-(
OdpovedaťOdstrániťto nemislite vazne pani profesorka! sak je to tazke
OdpovedaťOdstrániťKiko, neblázni - však je OK :-D
OdpovedaťOdstrániť